Hans Durrer och Word Press Photo 2010

När jag såg bilden som vunnit Word Press Photo 2010 fick jag lite samma känsla som Hans Durrer i hans inlägg om den vinnande bilden. Jag blev inte speciellt tagen av bilden. När man fick serverat bakgrunden till bilden, förstod man den på ett annat sätt men fortfarande gav den inte mig några vibbar. Jag började fundera på vilka bilder dom hade att välja mellan och gick in på Word Press Photo galleriet för vinnande bilder, och kunde konstatera att det fanns ett antal bilder som genast berättar mycket mera och är mycket starkare i sitt uttryck än den vinnande bilden.

Vad är det då som gör att just denhär bilden fick första pris? "Bilden visar början på något, en början av en enorm historia. Det ger perspektiv på nyheter. Det berör både visuellt och känslomässigt, och mitt hjärta kände för dem omedelbart." förklarar jurymedlemmen Ayperi Karabuda Ecer.

Tyvärr berör inte bilden mig på samma sätt. Kanske beror det på min okunnighet och ringa intresse för konflikten. Kanske beror det på att jag inte har några känslomässiga anknytningar till människorna som är inblandade i denna konflikt.

Jurymedlemmen Guy Tillim säger "Svårigheten att fotografera konfliktsituationer och att parallelt avporträttera de inblandades liv, människor som går vidare med sina liv. Denna bild har gjort ett mycket bra försök att förena sig med dessa två element, att ge konflikten ett sammanhang. Fotografen gör det med en mycket vacker bild av ett iranskt landskap, som i sig skulle vara värda att titta på. Men det väcker också vår nyfikenhet varför kvinnan skrek - införlivat i detta ögonblick, betydelsen av denna historiska händelse".

Jag kan ju inte se denna anknytning av att bara se på bilden. Inte heller genom att få kontexten till bilden, även om det bidrar till en viss förståelse. Inte heller tycker jag att det är ett speciellt vackert iranskt landskap. För mig skulle det kunna vara vilket tak som helst i mellanöstern.

Jag är benägen att godta Durrers spekulationer varför denna bild blev vald. När juryn skall välja ut en vinnare bland 101'000 bidrag från 5.847 fotografer kan det ha en stor betydelse att bilden är avvikande i sitt slag. Eftersom bilderna från de konfliktdrabbade platserna ofta är mycket lika varandra, har domarna mycket sannolikt påverkats av Pietro Masturzo ursprungliga tanke: att fotografera protesterande kvinnor på hustak skulle vara en smart idé som ingen annan hade.

Fortfarande ställer jag mig frågan: Är denna bilde verkligen värd titeln "Winner of Word Press Photo 2010"? En annan jury hade kanske valt annorlunda, själv skulle jag ha valt annorlunda. Men den jury som nu var aktuell ansåg att denna bild var värd titeln. Då får man bara konstatera att den är värd sin titel, eftersom det är tillåtet att ha olika smak och tycke.


Pietro Masturzo bild från World Press Photo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0